Zelf uw auto importeren loont.

Tekort.

Er is in Nederland, als gevolg van de financiële crisis van 2008, een groeiend tekort aan tweedehands auto’s van drie tot vier jaar oud.
De tegenvallende verkoop van nieuwe auto’s in die jaren, maakt het vinden van een redelijk jonge occasion in ons land steeds lastiger. Autohandelaren halen dan ook meer en meer auto’s uit het buitenland, vooral uit de landen Duitsland en Frankrijk.

Minder duur.


Het prijsverschil tussen een gebruikte auto in Nederland en dezelfde auto in bijvoorbeeld Duitsland kan aanmerkelijk zijn. In Duitsland bestaat geen BPM, een belangrijke reden van het verschil in aanschaf.
Het aanbod van tweedehands auto’s bij onze Oosterburen is aanzienlijk groter dan hier. De kans om te slagen in het vinden van de gewenste auto is daardoor uiterst reëel.

Zelf importeren of uitbesteden?


Het antwoord op deze vraag is te vinden in de hoeveelheid tijd die men kan besteden. Het importeren van een auto kent diverse elementen die nu eenmaal tijd nemen, omdat de materie onbekend is. Daarnaast vragen diverse onderdelen van het gehele proces om bijvoorbeeld in eigen persoon de auto ter keuring aan te bieden. Is de beschikbare tijd beperkt, dan kan het verstandig zijn om delen of zelfs het geheel van de procedure uit te besteden. Er zijn talrijke bedrijven die hier in gespecialiseerd zijn.

Auto importeren stap voor stap.

  • Afstruinen van het internet via websites als: autoscout24.nl en mobile.de
  • Auto bezichtigen en maken van een proefrit
  • Vervoeren van de auto naar Nederland
    Weet wel, dat je als Nederlander niet met een buitenlands kenteken in mag Nederland rijden. Een vrijstelling voor bpm en mrb voor kortstondig gebruik is aan te vragen bij de Belastingdienst.
  • Keuring dan wel kentekenonderzoek bij de RDW
    http://www.rdw.nl/
  • Belastingaangifte voor de verschuldigde rest BPM
  • APK keuring
  • Na ontvangst kenteken de kentekenplaten laten maken
    (bron: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Kentekenplaatfabrikanten.aspx?path=Portal/Particulier/De%20kentekenplaat/Kentekenplaatfabrikanten)
  • De aanslag voor motorrijtuigenbelasting wordt automatisch, toegestuurd
  • Niet vergeten de verzekering te regelen

Adders onder het gras.


Wat zijn de eventuele valkuilen bij het zelf importeren van een auto uit het buitenland?

  • Voor auto’s van buiten de EU moeten invoerrechten worden betaald (bron: https://easyimport.nl/).
  • Bij inruil van de geïmporteerde auto kan de restwaarde lager zijn dan die van een oorspronkelijk Nederlandse auto.
  • De verkoopprijs van uw huidige auto is minder hoog dan de inruilwaarde.

Eenmaal de grens gepasseerd.


Als u heeft besloten om uw volgende tweedehands auto zelf te importeren, dan sluit u aan bij de trend waarin vele landgenoten u zijn voorgegaan. Een auto naar wens en voor minder geld. Groot gelijk.